Kundomdömen

Så löste elektroingenjören sitt racingproblem

Racingkunder runt om i Europa söker sig till Hastech i motorstaden Hedemora, Dalarna. Lars-Erik Hases kombinerar sitt eget brinnande motorintresse med en bakgrund som elektroingenjör. Till värdefull hjälp vid utveckling och testning har han nu ett toppmodernt oscilloskop från Testpower.

Med en morrande Porschemotor i drift under testkörning på bromsbänken i verkstaden trivs Dalmasen Lars-Erik Hases som bäst. Han har inga anställda, däremot en ny elektronisk ”assistent” i form av ett åttakanaligt oscilloskop. Det bidrar till att han kan ligga i framkant inom sin specifika nisch, utveckling av styrsystem till racermotorer.

Den här apparaten (modell DLM4000 mixed signal oscilloscope) hjälper mig att testa och felsöka på ett bättre sätt än vad mina konkurrenter kan i dag. En stor fördel vid utveckling av nya produkter. Det nya elektroniska mätinstrumentet blir arbetshästen i elektroniklabbet här.

 

Extremt nischad verksamhet

Lars-Eriks verksamhet är extremt nischad och går ut på att optimera racermotorer, främst för historisk racing. Det är mycket Porsche 911, främst från 70-talet, och likaså Ford Escort av äldre årgång. De nyaste han tar sig an är från 80-talet.

Det tävlas för fullt i historisk racing runt om i Europa. Mina kunder är ute och kör och pratar med andra förare. Det är så nya kunder hittar mig här i Hedemora. Jag får mycket förfrågningar från bland annat Italien, England och Tyskland.

Att tävla själv är inte Lars-Eriks melodi. Nej, han är ingenjör ut i fingerspetsarna och intresserad av tekniken, fokuserad på att få motorn att fungera optimalt.

– Jag knyter ihop de olika ingenjörsmomenten: Först konstruktionsritning på datorn. Sedan prototyper och nytillverkning, exempelvis en förbättrad variant av topplock. Och slutligen montering och testkörning på bromsbänken.

Ingenjörskonsten på Hastech kröns av ett egenutvecklat elektroniskt styrsystem till racermotorer. Men under arbetet med att ta fram en ny och uppdaterad version stötte Lars-Erik på patrull, ett grundfel i styrsystemet.

– Efter en månads felsökning var läget akut. Det nya styrsystemet skulle fram, men jag kunde inte hitta felet. Och minsta lilla fel märks.

Lars-Erik insåg att hans gamla tvåkanaliga mätinstrument inte räckte till. Han var tvungen att kunna mäta och logga flera kanaler samtidigt, den stora mängd signaler som styr de olika cylindrarna i motorn.

Det måste vara rätt från början

Sökande på nätet och kontakter ledde till Johan Waldelius på Testpower, återförsäljare av högkvalitativa mätinstrument.

– Johan har varit jättebra att ha och göra med. Riktigt bra som bollplank i de specifika saker som dyker upp. Han var också snabb med att komma hit till Hedemora för att jag skulle kunna provköra det nya oscilloskopet i skarpt läge. När det är så här komplexa grejer vill man först testa så att det fungerar, och inte köpa grisen i säcken.

Det nya åttakanaliga oscilloskopet hjälpte Lars-Erik i felsökningen och därmed att få styrsystemet fixat och klart. Fortsättningsvis kommer han att ha stor nytta av det avancerade mätinstrumentet.

Det förenklar och förbättrar kvalitetssäkring och testning av produkterna. Dessutom är apparaten robust, vilket är bra i den här miljön. Plus också för den stora skärmen, säger Lars-Erik belåtet.